NIU Golf Gullmarsgymnasiet

i samarbete med Skaftö Golfklubb!
– Kombinera utbildning med en seriös elitsatsning!

NIU Golf – Nationell idrottsutbildning

​​Vill du kombinera en bra utbildning med en seriös elitsatsning mot en golfkarriär? Då är NIU Golf – Gullmarsgymnasiet rätt val för dig.
Samarbetet mellan Gullmarsgymnasiet i Lysekil och Skaftö Golfklubb ger dig som elev den bästa miljön att utvecklas i. Att utvecklas som golfspelare, elev och människa är alla viktiga!

På NIU Golf – Gullmarsgymnasiet är dina behov och kvaliteter i centrum. Du har en nära kontakt med både tränare och skola som stöttar dig i skolarbete och träning. Utbildningen har, som ett av få NIU i Sverige, en ledarskapsprofil, där eleverna utbildas i idrottsledarskap. Det gör att du får med dig en bred grund inför ett framtida yrke inom golf.

Golfundervisningen och träningen planeras utifrån spelarutvecklingshjulet som är framtaget av Svenska Golfförbundet för att få med alla delar som krävs för en elitsatsning. Den individuella träningen innehåller alla delar du behöver för att utvecklas tekniskt, strategiskt, mentalt, fysiskt och socialt. Golfundervisningen planeras och genomförs av klubbens golf-PRO. Träningen är uppbyggd kring ämnen som att förstå spelet golf, sitt eget spel och hur man tränar golf så bra som möjligt.

Eleverna kommer även att lära sig att analysera sig själva, sitt eget spel och lägga upp en plan för sin träning. Analysverktyg som SWGT online, svenska landslagets utvärderingsverktyg kommer att användas i undervisningen. Våra elever erbjuds 3 träningspass per vecka på schemalagd skoltid och har god tillgång till Skaftö GKs 18-hålsgolfbana under och utanför skoltid samt klubbens sving- och puttingstudio, och gym för fysträning. Tack vare goda kommunikationer och närheten mellan skola, golfbana, gym och boende är det enkelt för dig att utnyttja tiden till mer träning​.

Skaftö golfklubb är känd för ett varmt välkomnande och ett naturligt umgänge mellan klubbens medlemmar i alla åldrar, där alla känner och hjälper varandra. Här har juniorerna alltid högsta prioritet, vilket varit en bidragande faktor till att klubben under åren har fostrat många duktiga golftalanger på högsta nivå.

Gullmarsgymnasiet i Lysekil är en liten, lugn och engagerad gymnasieskola med internationella kontakter, goda studieresultat och bra kontakt med de lokala näringslivet. På Gullmarsgymnasiet får du som elev en bra relation med kompisar och lärare i en trygg miljö och i moderna lokaler vid havet. På Golfgymnasiet kan du välja programmen ekonomi eller natur.

Alla elever bor i närheten av golfbanan. På Skaftö finns fina möjligheter till avkoppling med närhet till hav och skog, och samhällena Grundsund och Fiskebäckskil inom cykel- eller gångavstånd.

Utbildning och kurser

• Studieplan med minst 400 p idrott. Kursplaner som följer riksidrottsgymnasier
  • Behöriga golflärare för golfutbildningen
  • Behöriga lärare för ämnet specialidrott
  • Bra träningsanläggningar för all form av träning
  • Tillgång till fritt spel på bana under terminstiden
  • Registrering, uppföljning och analys av träning och tävling
  • Kvalitetssäkrad av skolverket och SGF

Ansökan NIU Golf

Ansökan till NIU sker digitalt via gymnasieansokan.golf.se. Ansökan öppnar 10 september. Du kan till och med ansökningstidens utgång logga in och komplettera din ansökan.

Inför ditt val och innan du genomför din ansökan kan det vara nyttigt att läsa mer via golfförbundets hemsida golf.se/for-spelaren/plugga-golf/golfgymnasier/.

FAQ – Bra att veta

2 st 80 min tillfällen på skoltid första året. År 2 och 3, 3 st tillfällen.

Cykelavstånd till och från färja. Många av barnen på Skaftö tar färjan varje dag över till skolan.

Skaftö golfklubb erbjuder organiserad träning utanför skoltid två gånger i veckan tillsammans med klubbens Junior/Elit grupp. Eleverna har tillgång till klubbens tränare för individuella samtal och plan för träning utöver den organiserade träningen.

Anläggningen erbjuder en bana med hög tillgång och kvalité under vår och höst där du som elev kan spela. Anläggningen har även ett övningsområde och en range med studio och inomhusträning. Gym för fysträning finns både på Skaftö och i anslutning till skolan.

Eleverna erbjuds skolkort för resor med buss och kollektivtrafik.

Gullmarsgymnasiet och Skaftö Golfklubb kan tillsammans med dig hjälpas åt att hitta boende vid behov.

Länk till skolans hemsida:

NIU Golf Gullmarsgymnasiet

Gullmarsgymnasiet/lärare: